понемногу переводим
http://www.mongolnews.mn/w/42707ОРОСУУД ГАВЛЫН ЯСААР НЬ ХҮНИЙ ЗҮС ЦАРАЙГ СЭРГЭЭДЭГ МЭРГЭЖИЛТНЭЭ ИРҮҮЛЖЭЭ
Маршал Линь Бяо тэргүүтэй хүмүүсийн цогцост задлан шинжилгээ хийсэн ЗХУ-ын УАХХ-ны шинжээчид. Тэмээ унасан нь Г.Банзрагч. 1971 оны аравдугаар сар. Хэнтий аймаг. (Хэвлэлд анх удаа гарч буй зураг)
БНХАУ-ын Батлан хамгаалах яам ны сайд Линь Бяогийн хөлөглөсөн цэргийн ачаа тээврийн онгоц Хэн тийд осолдоход Г.Банзрагч гуай НАХЯ-ны Химийн хэлтэст ажиллаж байжээ. Тэрбээр ослын газарт сүүлд нь буюу зорчигчдыг нь оршуулсны дараа очсон юм. Осолдсон онгоцоор Хятадын маршал Линь Бяо тэргүүтэй хүмүүс зорчиж явсныг оросууд сайн мэдэж байсан боловч сар гаруйн дараа цогцост задлан шинжилгээ хийхээр бол жээ. ЗХУ-ын Аюулаас хам гаалах хорооны гурван ажилт ны нэг нь хүний гавлын ясаар зүс царайг нь сэргээдэг мэр гэжил тэн байв. Цогцост зад лан шинжилгээ хийх хам тар сан багт Г.Банзрагч оржээ. Энэ тухай болон тагнуулын байгууллагын ахмад ажилтных нь хувьд түүнтэй ярилцсан юм.
-Линь Бяогийн хөлөглөж яваад манай хилийг зөрчсөн онгоцыг буудаж унагасан гэж ярьдаг юм билээ. Та ослын газарт ажиллаж байсан хүний хувьд яг тийм асуудал болсон эсэхийг мэдэх байлгүй?
-Янз бүрээр л ярьдаг байсан. Би яг осол болсны дараа очоог үй болохоор нарийн мэдэхгүй юм. Хэзээ хойно очсон. Тэгээд ч техникийн үзлэг хийгээгүй, ослоор нас барсан хүмүүсийг оршуулсан байсныг ухаж, задлан шин жилгээ хийсэн юм. “Тэр онгоц хил давж орж ирэхдээ шатаж байсан” гэж нэг казах цэрэг мэдүүлсэн тухай сүүлд сонсогдож л байсан. Энэ мэдээллийг манайхан шалгасан нь лавтай. Хятадууд эхний үед осолдсон онгоцыг цэргийнх биш, иргэний агаарын тээврийнх байсан гэж итгүүлэхийг оролдож байсан гэдэг юм. Гэсэн ч үзлэгийн явцад яах аргагүй цэргийн он гоц, нэг эмэгтэйгээс бусад нь офицерууд байсан нь тог тоогдсон. Тэр ч бүү хэл нэлээд тооны зэвсэг байсан юм гэнэ лээ.
-Та нар яг хэзээ нь үзлэг хийсэн юм бэ?
-Осол болсноос хойш сар гаруйн дараа, аравдугаар сарын сүүл чээр очсон.
Русские прислали специалистов по реконструкции внешности по черепу умершего.Под фото, пояснения: специалисты по судебной медицине КГБ СССР, которые исследовали тела погибших.
Товарищ Г. Банзрагч, сидящий на верблюде, 1970 год, октябрь, Хэнтейский аймак. Фото публикуется впервые.
Во время, когда в Хэнтейском аймаке произошла катастрофа самолета министерства обороны КНР с министром Линь Бяо на борту, товарищ Г. Банзрагч работал в химическом отделе министерства общественной безопасности. Хотя русские знали, что в том разбившемся самолете был китайский маршал Линь Бяо, но вскрытие было проведено более чем через месяц. Один из трех специалистов по судебной медицине КГБ СССР имел опыт восстановления внешнего вида по черепу. В эту группу, проводившую вскрытие, был включен и Г. Банзрагч. В связи с этим, мы попросили ветерана государственной безопасности Г. Банзрагча об интервью.
-- Говорят, что самолет Линь Бяо был сбит как нарушитель государственной границы. Возможно, вы, как очевидец, знаете об этом наверняка?
- Об этом ходят разные разговоры. Я подробно не знаю, что произошло на месте, так как меня там не было в это время. Более того, я только принимал участие в процедуре вскрытия, но я не контролировал исследование техники. Один из сообщивших о самолете, какой то солдат-казах, что самолет уже горел, когда пересекал границу. Конечно, я думаю, что наши органы проверили эту информацию. Вначале китайская сторона отрицала, что самолет принадлежал китайским ВВС, утверждая, что он гражданский, даже настойчиво пытались убедить в этом. Но в ходе следствия было установлено, что это без сомнения военный самолет, и кроме одной женщины, на борту все были офицеры. Было найдено также довольно много оружия.
- Когда именно ваша группа проводила вскрытие?
- После катастрофы примерно более одного месяца после конца октября, я побывал на месте.(продолжение следует)
перевод с монгольского Ц. Батзаяа\Mongol.Su